چگونه سایت بسازیم

طراحی و ساخت سایت یکی از شغل های جذاب و پرطرفدار دهه های اخیر می باشد و بهترین روش برای ساخت سایت سفارش دادن به یک شرکت طراحی وب سایت می باشد که از مقاله بهترین شرکت طراحی سایت برای انتخاب آن می توانید کمک بگیرید. برای اینکه در جریان مراحل انجام کار قرار بگیرید ویا شاید خودتان قصد بالابردن آگاهی در این زمینه را داشته باشید در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا مختصری از مراحل اصلی را توضیح دهیم.

چگونه سایت بسازیم


راه اندازی سایت

ثبت دامنه 

اولین بخش که باید فراهم گردد، دامنه سایت یا همان ادرسی ست که کاربران در مرورگر وارد می کنند و دسترسی به سایت شما پیدا می کنند. انتخاب یک نام مناسب از آنچه که فکر می کنید مهمتر است. برخی موارد که هنگام انتخاب نام سایت باید مورد توجه قرار بگیرد در زیر آمده است:
  1. دامین شما قابلین برند شدن را داشته باشد
  2. تلفظ ساده داشته باشد تا هنگام معرفی مجبور نباشید چندبار تکرار کنید تا مخاطب متوجه اسم شود
  3. کوتاه بودن دامین باعث می شود بیشتر در ذهن بماند و راحتتر به دیگران معرفی گردد و نیاز به اسپل کردن ندارد
  4. با معنی و مرتبط با کارتان باشد و اگر با معنی نیست از آهنگ خاصی برخوردار باشد مانند گوگل
پسوند سایت ها با یکدیگر متفاوت می باشد، با توجه باینکه هدف سایت چیست و برای چه سازمان، شرکت، دانشگاه، فروشگاه و ... ساخته شده است، پسوند انتخاب گردد. برخی از پسوندها و کاربردشان عبارتند از: 
ir. برای کشور ایران (هر کشور پسوند خاص خود را دارد )
co. از اول نام شرکت company گرفته شده است
gov.  برای سایت های دولتی کاربرد دارد
org. برای سازمان ها مورد استفاده است از کلمه Organization گرفته شده


هاست 

بسته به زبان سایت و بستر مورد استفاده برای طراحی سایت، باید هاست لینوکس ویا سیستم عامل دیگری خریداری شود. همچنین حجم مورد نیاز برای هاست وابسته به کاربرد سایت می باشد. مثلا یک سایت دانلود فیلم و سریال به فضای زیادی روی سرور نیاز دارد درحالی که یک سایت برای معرفی شرکت به فضای زیادی نیاز ندارد. معمولا وردپرس برروی سرور لینوکس قرار می گیرد. کنترل پنل هاست ها نیز متفاوت هستند. سی پنل، پلسک و دایرکت ادمین که هر کدام تفاوت هایی دارند. 


تنظیم دامنه روی هاست

با خرید هاست اطلاعاتی در اختیار شما قرار می گیرد (DNS). باید DNSهای هاست را بر روی دامنه تنظیم کنید برای انکار با خرید دامنه com خود هاستینگ این کار را انجام می دهد ولی برای دامنه های داخلی به سایت NIC.ir مراجعه کنید. 


انتخاب پلتفرم

بسته به اینکه می خواهید سایت اختصاصی داشته باشید یا با استفاده سیستم های تولید محتوای رابج و با قالب های آماده وردپرس و جوملا و ... باید زبان های برنامه نویسی، نرم افزارها و تکنولوژی های مورد نظرتان را فراهم کنید و یادبگیرید. درخصوص زبان های برنامه نویسی قبلا شرح داده شد اما در مورد محیط های برنامه نویسی برای بخش فرانت نیازی به نرم افزار خاصی نیست و با یک Editor ساده مانند Bracket، Atom، VisualCode و ... می توانید نیازتان را برطرف نمایید و برای بک اند بسته به زبان برنامه نویسی می توان از  IDE های مختلف استفاده کرد.
 
با این مقاله می توانید یک دید کلی به این سوال داشته باشید که چگونه سایت بسازیم. امیدواریم برای افراد تازه کار یا کارفرمایان این مطالب مفید واقع شود.