سئو و بهینه سازی سایت

سئو

کمتر کسی را می توان یافت که با دنیای اینترنت و سایت سروکار داشته باشد و تا بحال چشمش به واژه SEO نخورده باشد و یا آن را نشنیده باشد. اهمیت سئو به حدی ست که افراد زیادی براین باورند که داشتن وب سایت بدون سئو ارزشی ندارد. برای داشتن یک کسب و کار موفق، دیده شدن در موتورهای جستجو خصوصا گوگل نقش فوق العاده ای را ایفا می کند. آمار نشان می دهد حدود 85% از مردم جهان فقط صفحه اول گوگل را بررسی می کنند و چیزی حدود 90% از صفحه سوم گوگل پیشروی نمی کنند. خود شما چطور؟ هنگام سرچ یک کلمه کلیدی تا چه صفحه ای از گوگل را بررسی می کنید؟ انقدر از گوگل مطمئن هستید که به همان سایت های معرفی شده اولیه بسنده کنید؟ درست است که این آمار به صورت دقیق نیست و متغییر است اما درمجموع نشان می دهد، اهمیت سئو و بهینه سازی سایت فراتر از تصور شماست. 
سئو و بهینه سازی سایت
امروزه کمتر کسی را می بینید که بدون جستجو در دنیای وب اقدام به انجام کاری کند یا محصولی را قبل سرچ و مقایسه خریداری نماید، پس اینکه جزو نخستین یافته های گوگل باشید در کسب و کار و شناخت مردم از شما تاثیر شگرفی دارد. با کسب یک رتبه خوب در گوگل میزان افزایش فروش را به وضوح حس خواهید کرد.


بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو

موتورهای جستجو الگوریتم های پیچیده ای دارند که هر لحظه ممکن است بروزرسانی شود، روش برخی از این الگورتیم ها مشخص است و خود گوگل فاکتورهای مهم را اعلام می کند ولی برخی از الگورتیم ها و عوامل به صورت پنهان می باشد. همچنین سایت ها در حال تلاش برای بدست آوردن جایگاه بهتر در سئو هستند، در نتیجه سئو برای یک سایت باید بطور مداوم انجام شود. 
بهینه سازی سایت را از دو منظر می توان بررسی کرد. یکی از بهینه سازی ساختار و کد نویسی وب سایت و دیگری از محتوای سایت. درمورد بهینه سازی ساختار سایت، برنامه نویسان باید تا حدی دانش سئو لازم را داشته باشند. مثلا در خصوص قرار دادن تصاویر حتما فرانت اند کار باید صفت alt را در نظر بگیرد، یا قرار دادن تگ های متا و عناوین درست معرفی سایت، معرفی کلمات کلیدی و ... . از منظر دیگر، الگوریتم های موتورهای جستجو به محتوای سایت اهمیت زیادی می دهند. قبلا تعداد تکرار یک کلمه در سایت فقط اهمیت داشت، بعد مدتی فاکتور دیگری اضافه شد که کلمات کلیدی را در کنار عبارات بررسی می کند و نکته مهم این است که تکرار این عبارات ارزش سئو سایت شما را پایین خواهد آورد. 
موارد بیشماری در بهینه سازی سایت تاثیر گذار است مانند:
  • استفاده از کلمات کلیدی که سرچ زیادی در موتورهای جستجو داشته اند
  • لینک به صفحات دیگر سایت 
  • لینک دیگر سایت ها به سایت شما
  • نوشتن مطالب مرتبط به صورت جدید (نداشتن متون تکراری)
  • انتخاب عناوین (Header) های درست مطالب