عوامل مهمی که در تایپوگرافی ریسپانسیو نقش اساسی دارند

عوامل مهمی که در تایپوگرافی ریسپانسیو نقش اساسی دارند

طراحان به دلیل افزایش کاربران موبایل در طراحی سایت به دلیل نمایش بهتر محتوا و مطالب سایت ، افزایش کارایی سایت و  سازگاری با دستگاه های موبایل و تبلت از تکنیک ریسپانسیو استفاده می کنند. در این نوع طراحی تایپوگرافی بسیار اهمیت دارد و استفاده نادرست از آن می تواند مشکلاتی را برای کاربران موبایلی بوجود آورد.
همیشه وجود نمایشگرها و مرورگرهای مختلف در تاپیو گرافی تاثیر گذار می باشند. و از ابتدا طراحان وب با استفاده از یک لایه ثابت که معمولا 960 پیکسل بود به تنظیم و طراحی دیگر قسمت ها می پرداختند و با این شیوه تاپیوگرافی را بهبود می بخشیدند.
با وجود دستگاه هایی مختلف در اندازه های گوناگون، دیگر تکنیک طراحی با یک لایه ثابت که در گذشته طراحان براساس آن می توانستند اندازه نوشته ها ، فونت ها ، عنوان ها و فاصله بین نوشته ها و خطوط را تنظیم نمایند پاسخگو نیست و باید از تکنیک دقیق تر و با سازگاری بالا و مناسب با هر نوع سیستم عامل و مرورگری بنام ریسپانسیواستفاده نمایند.
از آن جا که بهینه سازی خواندن متون برای بهبود کارایی وب سایت و انتقال بهتر پیام به کاربر بسیار اهمیت دارد ، ما به عوامل مهمی که در تاپیو گرافی ریسپانسیو نقش بسزایی دارند می پردازیم.
 

حداقل استفاده از فونت های گوناگون

امروزه بدلیل پشتیبانی مرورگرهای مختلف از فونت های وب این امکان را به طراحان داده است که با خیال راحت بتوانند از فونت های گوناگون وب استفاده نمایند. اما استفاده بیش از دو مورد از این فونت ها سرعت سایت را برای کاربران موبایلی کاهش می دهد. لذا در طراحی به این نکته توجه داشته باشید.
 

پرهیز از طولانی بودن خطوط

یکی از نکات مهمی که باید در طراحی رعایت شود کنترل طول خطوط می باشد. همیشه سعی کنید از خطوط خیلی طولانی و یا خیلی کوتاه پرهیز کنید. چون در خطوط طولانی این امکان وجود دارد که کاربر ادامه خواندن را متوقف کند و در خطوط خیلی کوتاه نیز این اجازه را به کاربر می دهید که بدون خواندن کامل خط به خط بعدی برود. در اینجا هم می توانید به کمک CSS حداقل عرض برای یک پاراگراف را تعیین کنید تا بر روی طول خطوط کنترل بهتری داشته باشید و از مناسب بودن طول خط اطمینان حاصل کنید.
 

کاربرد EM در طراحی وب سایت

بهتر است بجای استفاده از پیکسل در طراحی از واحد EM استفاده نمایید تا از کد نویسی بیشتر برای هر سایز جلوگیری شود. در این صورت فونت های شما از عمل وراثت استفاده می کنند و در نتیجه رزولوشن های مختلف به سایز مورد نظر تغییر می یابند.
 

ارتفاع مناسب بین خطوط

تنظیم درست ارتفاع خطوط امکان بهتر دیده شدن متن ها را به کاربران موبایلی می دهد که شما میتوانید با استفاده از   CSS ارتفاع مناسب بین خط ها را در رزولوشن های مختلف انجام دهید.